içerik yükleniyor...Yüklenme süresi bağlantı hızınıza bağlıdır!

HZ. HAT?CE'N?N (S.A) PEYGAMBER EFEND?M?Z (S.A.A) ?LE EVL?L?K YA?I

Hz. Muhammed (s.a.a) ?öyle buyurmu?tur: “Hatice’den daha üstününü görmedim. Tüm insanlar inkar ederken, o bana inand?. Herkes beni yalanlarken, o "sen do?rusun çekinme ve devam et" dedi. Herkes beni yaln?zl??a terk ederken, o sadece iman? ve sevgisiyle de?il, mal?yla da bana destek oldu. Bu u?urda maddi varl???n? feda etmekten geri durmad?. Bana her ko?ulda sahip ç?kt? ve üstelik çocuklar?m?n anas?d?r.”

HZ. HAT?CE'N?N (S.A) PEYGAMBER EFEND?M?Z (S.A.A) ?LE EVL?L?K YA?I

Tüm kaynaklar Hz. Peygamber Efendimizin (s.a.a) ilk e?inin Hz. Hatice (s.a) oldu?unu yazm??t?r ve bunlar?n ço?u, Hz. Hatice (s.a) ile evlendi?inde Efendimizin (s.a.a) ya??n?n 25 oldu?unu kaydetmi?tir.

?bn-i Abdülbir, Hz. Hatice’nin (s.a) Peygamber Efendimizin (s.a.a) ilk e?i oldu?una ve onunla ya?ad??? süre zarf?nda ba?ka bir kad?nla evlenmedi?ine inanmaktad?r.[1] Ayn? ?ekilde Hz. Hatice (s.a) ile evlendi?inde ya??n?n 25 oldu?u ve Fil y?l?ndan yirmi alt? y?l sonra oldu?unu kaydetmi?tir.[2] 

Ayn? ?ekilde Zühri’den nakletti?i bir rivayete göre, Peygamber Efendimizin (s.a.a) Hz. Hatice (s.a) ile evlendi?inde ya??n?n 21 oldu?unu kaydetmi?tir.[3] Mes’udi de Hz. Hatice’nin (s.a) Peygamber efendimizin (s.a.a) ilk e?i oldu?una inanmaktad?r.[4]

Ayn? ?ekilde baz? kaynaklar da bu konuya vurgu yapm??lard?r.[5] ?bn-i Esir, Hz. Hatice’nin (s.a) Peygamber Efendimizin (s.a.a) ilk e?i oldu?una vurgu yaparak, bu evlili?in Bi’setten önce oldu?una inanmaktad?r.[6] ?bn-i Esir ise, Hz. Hatice (s.a) ile evlendi?inde Peygamber Efendimizin (s.a.a) ya??n?n 21, 22, 25, 28, 30 ve 37 oldu?unu belirten çe?itli görü?leri belirtmi?tir.[7]

Hz. Hatice’nin (s.a) Peygamber Efendimiz (s.a.a) ile evlendi?inde kaç ya??nda oldu?u konusunda da kaynaklar ayn? görü?te de?ildir. Kaynaklarda 25 ya??ndan 46 ya??na kadar olan ya? farkl?l?klar? zikredilmi?tir.

Kaynaklar?n ço?u, Hz. Hatice’nin (s.a) Peygamber Efendimizle (s.a.a) evlendi?i zaman, ya??n?n 40 oldu?u yönündedir.[8] Mes’udi ise, söylenen bu ya?lar?n d???nda farkl? ya?lar?n da olabilece?i ihtimalini ba?kalar?ndan nakletmektedir.[9] Baz? kaynaklarda ya??n?n 25 oldu?u[10] ve ba?ka kaynaklarda ise, ya??n?n 28,[11] 30,[12] 35,[13] 44,[14] 45,[15] ve 46,[16] oldu?u kaydedilmi?tir.

Hz. Hatice’nin (s.a) Hz. Peygamber Efendimiz (s.a.a) ile evlendi?inde kaç ya??nda oldu?unun tespit edilmesi biraz zordur. Hz. Resul-ü Kibriya (s.a.a) Hz. Hatice (s.a) ile birlikte 15 y?l Bi’setten önce[17] ve 10 y?l Bi’setten sonra, toplam olarak 25 y?l ya?am??t?r. Öte yandan Hz. Hatice (s.a) vefat etti?inde ya?? 65 veya Beyhaki’nin tercih etti?ine göre ise, 50’dir. Dolay?s?yla Hz. Hatice’nin (s.a) Hz. Peygamberimiz (s.a.a) ile evlendi?inde ya??n?n 25 veya 40 olmas? gerekmektedir. E?er Hz. Hatice (s.a), Peygamber Efendimiz (s.a.a) ile evlendi?inde ya?? 25 olursa, vefat?nda ya??n?n 50 olmas? gerekir. Çünkü evlendi?inde ya?? 25’dir. Bu görü?ü sadece baz? ara?t?rmac?lar onaylam??t?r.[18] 

Kaynaklarda yayg?n olmad???ndan dolay?, bu görü?ün kabul edilmesi biraz zordur. Ancak Peygamber Efendimizin (s.a.a) Hz. Hatice’den (s.a) olan çocu?u Kas?m’?n Bi’setten sonra vefat etmesinin[19] anlam? ?udur ki Kas?m dünyaya geldi?inde Hz. Hatice’nin (s.a) ya??n?n 55 veya daha fazla olmas? gerekir ve bu ihtimal ise, zay?ft?r. Bu konu ?ia ulemalar?n?n görü?leri ile kaynaklara dayand?r?ld???nda Hz. Hatice’nin (s.a) Peygamber Efendimiz (s.a.a) ile evlendi?inde “Azra” oldu?u[20] ve Hz. Hatice (s.a) gibi makam ve konum sahibi bir han?mefendinin 40 ya??na kadar Kurey?’ten evlenmemesi uzak bir ihtimal gibi durmaktad?r. Dolay?s?yla Hz. Hatice (s.a) evlendi?i zaman ya??n?n 25 veya 28’den daha büyük olmamas? gerekmektedir.[21]

Evlilik s?ras?nda veya evlilik öncesindeki ya? ve y?ldan daha önemli olan ?ey, bu mukaddes konudaki amaç ve niyettir. Kaynaklarda Hz. Peygamber Efendimiz (s.a.a) ile Hz. Hatice-i Kübra’n?n (s.a) bu ba?lamdaki amaçlar?n?n ilahi ve kutsal niyetleri oldu?udur. Özellikle bu konu Hz. Hatice’yi (s.a) Hz. Peygamberimize (s.a.a) do?ru çekmi?tir.

?bn-i Kesir, ?bn-i ?shak’tan ?öyle nakletmektedir: Hatice (s.a), Muhammed Emin’in (s.a.a) do?ruluk, do?ru sözlülük, emanete riayet eden ve ahlaki özelliklerini gördü?ünde onu kendi mal?n?n emini yapm??, ?am ticaret seferinden döndü?ünde ve Meysere’nin (Hz. Hatice’nin kölesi) Hz. Peygamberin (s.a.a) özelliklerini aç?klamas?ndan sonra Hz. Muhammed’e (s.a.a) evlilik teklifinde bulunmu?tur.[22] 

?bn-i Seyyidinnas da Hz. Hatice’nin (s.a) Peygamber Efendimizin (s.a.a) ahlaki özellikleri ve sadakatinin ona evlilik teklifinde bulunmas?na sebep oldu?unu belirtmi? ve Hz. Hatice’nin (s.a) Peygamber Efendimizde (s.a.a) bulunan sadakat, emanete riayet, do?ru sözlülük ve ahlaki özelliklerinden dolay? ona evlilik teklifinde bulundu?unu kaydetmi?tir.[23] ?bn-i Esir de bu faktörlerin ayn?lar?n? "Usdü’l ?abe" kitab?nda belirtmi?tir.[24]

 

 

--------------------------

  1.  ?bn-i Abdülbir, el-?stiyab, c. 1, s. 25.
  2.  ?bn-i Abdülbir, el-?stiyab, c. 1, s. 35.
  3.  ?bn-i Abdülbir, el-?stiyab, c. 1, s. 35.
  4.  Mes’udi, Murucü’z-Zeheb, c. 2, s. 282.
  5.  Besva, el-Marifet ve’t-Tarih, c. 3, s. 267; ?bn-i Esir, el-Kamil, c. 2, s. 307.
  6.  ?bn-i Kesir, el-Bidayet ve’n-Nihayet, c. 5, s. 293.
  7.  ?bn-i Kesir, el-Bidayet ve’n-Nihayet, c. 5, s. 293.
  8.  ?bn-i Esir, el-Kamil, c. 2, s. 39; ?bn-i Sa’d, et-Tabakatü’l Kübra, c. 8, s. 174; ?bn-i Esir Cezri, Usdu’l ?abe fi Marifeti’s-Sahabe, c. 1, s. 23; Belazuri, el-Ensabü’l E?raf, c. 1, s. 98 ve c. 9, s. 459; Taberi, Tarihü’l Umem ve’l Muluk, c. 2, s. 280.
  9.  Mes’udi, Murucü’z-Zeheb, c. 2, s. 287.
  10.  Beyhaki, Delailü’n-Nubuvvet, c. 2, s. 71; es-Siyretü’l Halebiyye, c. 1, s. 140; el-Bidayet ve’n-Nihayet, c. 2, s. 294; Belazuri, Ensabü’l E?raf, c. 1, s. 98.
  11. Belazuri, Ensabü’l E?raf, c. 1, s. 98.
  12.  Cafer Murtaza Amuli, es-Sahih min Siyreti’n-Nebii’l A’zam (s.a.a), c. 2, s. 115, es-Siyretu’l Halebiyye, c. 1, s. 140’dan naklen; Tehzib'üt-Tarih-i Deme?k, c. 1, s. 303; Tarihu’l Hamis, c. 1, s. 264.
  13.  ?bn-i Kesir, el-Bidayet ve’n-Nihayet, c. 5, s. 295; ?bn-i Kesir, es-Siyretü’n-Nebevviye, c. 1, s. 265.
  14.  Vak?di, Muhtazar Tarih-i Deme?k, c. 1, s. 303.
  15.  Vak?di, Muhtazar Tarih-i Deme?k, c. 1, s. 275; Tehzibü’l Esma, c. 2, s. 342.
  16.  Belazuri, Ensabü’l E?raf, c. 1, s. 98.
  17.  ?bn-i Kesir, el-Bidayet ve’n-Nihayet, c. 5, s. 295; Beyhaki, Delailu’n-Nubuvvet, c. 2, s. 72.
  18.  Beyhaki, Delailü’n-Nubuvvet, c. 2, s. 71; Cafer Murtaza Amuli, es-Sahih min Siyreti’n-Nebii’l A’zam (s.a.a), c. 2, s. 114.
  19.  ?bn-i Kesir, el-Bidayet ve’n-Nihayet, c. 5, s. 294.
  20.  ?bn-i ?ehra?ub, el-Menakib Al-i Ebu Talib, c. 1, s. 159.
  21. Cafer Murtaza Amuli, es-Sahih min Siyreti’n-Nebii’l A’zam (s.a.a), c. 2, s. 114.
  22.  ?bn-i Kesir, el-Bidayet ve’n-Nihayet, c. 5, s. 293.
  23.  ?bn-i Seyyidinnas, Uyunü’l Eser fi Fununi’l Magazi ve’?-?email ve’s-Siyer, c. 1, s. 63.
  24.  ?bn-i Esir Cezri, Usdü’l ?abe fiMarifeti’s-Sahabe, c. 1, s. 23.

Tarih: 07-11-2019

FACEBOOK YORUM
Yorum