içerik yükleniyor...Yüklenme süresi bağlantı hızınıza bağlıdır!

Ben-i ?srail’in ?ki Fesat Ç?karmalar?

Bismillahirrahmanirrahim

Ben-i ?srail’in ?ki Fesat Ç?karmalar?

 -4???????????? ????? ???? ???????????? ??? ?????????? ????????????? ??? ????????? ?????????? ????????????? ???????? ???????

 -5??????? ?????? ?????? ??????????? ????????? ?????????? ???????? ?????? ????? ?????? ?????? ????????? ??????? ?????????? ??????? ??????? ??????????

 -6????? ????????? ?????? ?????????? ?????????? ????????????????? ??????????? ???????? ??????????????? ???????? ???????

 -7???? ???????????? ???????????? ?????????????? ?????? ?????????? ??????? ??????? ?????? ?????? ??????????? ?????????? ??????????? ?????????????? ??????????? ????? ????????? ??????? ??????? ??????????????? ??? ??????? ?????????

4. ?srailo?ullar?'na kitapta ?unu kesin olarak bildirdik ki: "?ki defa yeryüzünde fesat ç?karacaks?n?z ve a??r? bir üstünlük ve tasallut kuracaks?n?z."

5. "Onlardan ilkinin vakti gelince, üzerinize, kullar?m?zdan çok güçlü ve sava?ç? olan bir grubu göndeririz, evlerin içlerine (kadar) girerler. Bu, gerçekle?ecek kesin bir vaattir."

6. "Sonra onlara kar?? sizi tekrar galip getiririz. Sizi mal ve evlatlarla destekleriz ve say?n?z? ço?altaca??z."

7. "?yilik ederseniz, kendinize iyilik etmi? olursunuz; kötülük ederseniz de, yine kendinize. Sonuncunun vakti gelince de, (üzerinize, yine kullar?m?zdan bir grubu göndeririz de) yüzlerinizde üzüntü ve keder olu?tururlar, ilk defa girdikleri gibi yine Mescid'e girerler ve ele geçirdikleri her ?eyi yok ederler." [1]

Bu ayetler, Ben-i ?srail’in macera dolu tarihinin bir kö?esine de?inmi? ve onlar?n saparak üstünlük taslamalar?na neden olan iki inhiraf ve fesattan söz etmektedir. Bu iki inhiraf?n arkas?ndan, onlar? cezaland?rmalar? ve amellerinin neticesine ula?t?rmalar? için, Allah-u Teâlâ güçlü ve sava?ç? insanlar? onlara musallat eder.

Ayetlerdeki Ben-i ?srail’in maceralar?na geçmeden önce ?unlar? aç?klamam?z gerekir: Dördüncü ayetin ba??nda olan «???????» “Kazeyna” [2] lafz?, «????» “Keza” maddesindendir. Asl?nda “amel veya sözle bir ?eye son vermek” manas?nad?r. [3] “Son vermek” geni? manaya sahip oldu?undan bu kelime de?i?ik mefhumlarda kullan?lm??t?r ve bunlardan biri de “ihbar ve ilan” manas?nad?r ki «?????» “Kazeyna” lafz?ndan olan mana, bu ayetteki söz konusu manad?r. [4]

Ben-i ?srail’in macera dolu tarihi, birçok girinti ve ç?k?nt?ya sahiptir; orada birçok zafer ve yenilgi görülmektedir. Ama Kur’an-? Kerim’in bu ayetlerde olaylardan hangisine i?aret etti?i konusunda müfessirler aras?nda oldukça fazla söz al??-veri?i ya?and??? görülmektedir. Bunlara örnek olarak a?a??da bir kaç?na de?iniyoruz:

1) Ben-i ?srail’in tarihinden elde edilen ?udur ki onlara ilk olarak sald?ran ve Beytü’l Mukaddes’i y?kan kimse, Babil’in padi?ah? Buhtunnasr idi. Beytü’l Mukaddes, 70 y?l o y?k?k haliyle kalm?? ve Yahudiler k?yam ederek onu yeniden yapm??lard?r. Onlara ikinci olarak sald?ran Rum Kayzeri ?spiyanus idi ki “Tertuz” ismindeki vezirini bu i? için görevlendirmi?ti. O, Beytü’l Mukaddes’in tahrip edilmesi ve Ben-i ?srail’in zay?flat?larak katledilmesi için hareket etmi?ti. Bu olay, Hz. ?sa’n?n (a.s) milad?ndan yakla??k yüz y?l önceydi. Bu durumda Kur’an’?n i?aret etmi? oldu?u iki olay, ?srail tarihinde de gelmi? olan bu olay?n olmas? mümkündür. Zira Ben-i ?srail tarihindeki di?er olaylar, onlar?n hükümetini tümüyle da??tacak kadar ?iddetli de?ildi. Ama Buhtunnasr’?n sald?r?s?, onlar?n güç ve yüceli?ini tümüyle k?rm?? ve ?ran padi?ah? Büyük Kiros hükümdar olmu?tu. Sonra Ben-i ?srail yeniden gücünü toplam?? ve bu durum Rum Kayzeri’nin yeniden onlara sald?rmas?na, hükümetlerini da??tmas?na kadar sürmü?tü. Onlar?n avarelikleri, küresel ve güçlerinin son y?llarda onlara yard?m etmelerine kadar sürmü? ve kendileri için bir hükümet kurmu?lard?r. [5]

2) Taberi kendi tefsirinde Hz. Peygamber’den (s.a.a) ?öyle naklediyor: ?lk fesattan maksad?n Hz. Zekeriyya’n?n (a.s) ve di?er bir grup peygamberin katledilmeleri; ilk vaatten maksat ise, Ben-i ?srail’den Buhtunnasr vas?tas?yla ilahi intikam?n al?nmas?d?r. ?kinci fesattan maksat, Fars sultanlar?ndan birinin vas?tas?yla olan özgürlüklerinden sonra yapt?klar? ba?kald?r? ve isyand?r. ?kinci vaatten maksat ise, Rum Padi?ah? ?ntiyahus’un sald?r?s?d?r. [6]

Bu tefsir, birinci tefsirle bir yere kadar uyumludur. Ama bunu rivayet edenin hem o kadar güvenilirli?i yoktur ve hem de uyumlulu?u, Hz. Zekeriyya (a.s), Hz. Yahya (a.s) ve Buhtunnasr, ?spiyanus veya ?ntiyahus’un tarihiyle kesinlik kazanmam??t?r. Belki baz?lar?n?n sözüne göre Buhtunnasr, ?rmiya veya Danyal peygamber ile ayn? as?rdayd? ve onun k?yam etmesi, Hz. Yahya’n?n (a.s) zaman?ndan yakla??k olarak alt? yüz y?l öncedir. Bu durumda Buhtunnasr’?n k?yam?, nas?l Hz. Yahya’n?n (a.s) kan?n?n intikam?n? almak için ad?m atm?? olabilir? [7]

3) Baz?lar? ?öyle diyorlar: Beytü’l Mukaddes, bir defa Hz. Davut (a.s) ve Hz. Süleyman (a.s) zaman?nda yap?lm?? ve Buhtunnasr onu y?km??t?r. Bu, birinci vaattir ki Kur’an ona i?aret ediyor. ?kinci defa Ahameni? padi?ahlar? zaman?nda yap?lm?? ve onu Rumlu Titus y?km??t?r. Ondan sonra ikinci halifenin dönemine kadar öylece y?k?k olarak kalm?? ve o topraklar, Müslümanlar?n vas?tas?yla fethedilmi?tir. [8]

Bu tefsirin de yukar?daki iki tefsirle o kadar farkl?l??? yoktur.

4) Yukar?daki tefsirler ve az çok onlarla uyumlu olan di?er tefsirlerin yan?nda, ba?ka bir tefsir de Seyyit Kutub’un “Fi Zilal Kur’an Tefsiri”dir ki ?imdiye kadar söylenenlerden tamam?yla farkl?d?r. O tefsir ?öyledir: Bu iki tarihi olay, Kur’an’?n nazil olmas?ndan önce gerçekle?memi?, belki de ondan sonras? ile ilgilidir. Onlardan biri Yahudilerin, ?slam’?n ba?lang?c?ndaki fesat ihtimalidir ki Hz. Peygamber’in (s.a.a) onlar?n kar??t? olarak ferman vermesi ve Müslümanlar?n k?yam etmesiyle sonuçlanm??t?r. Onlar Arap yar?madas?ndan tümüyle d??ar? at?lm??lard?r. Di?eri ise, Hitlerin önderli?inde Alman Nazilerinin Yahudilerin aleyhine k?yam etmeleridir. [9]

Bu tefsirin sorunu ?udur: Onlar?n hiçbirinde bir kavmin zafer kazanarak Beytü’l Mukaddes’e giri?i -b?rak?n yok etmeyi- yoktur.

5) Baz?lar? da ?öyle ihtimal vermi?lerdir: Bu iki olay, ikinci dünya sava??nda ya?ananlardan sonra “Siyonizm” ad?nda bir partinin kurulmas? ve ?slam ülkelerinin kalbinde “?srail” ad?nda bir devletin olu?turulmas?d?r. Ben-i ?srail’in birinci fesad?ndan ve onlar?n kendilerini üstün görmelerinden maksat, budur. Birinci intikamdan maksat, ?slam ülkeleri, ilk ba?tan haberdar olduklar? bu oyuna kar?? el ele vererek Beytü’l Mukaddes ve Filistin’in baz? bölge ve ?ehirlerini Yahudilerin elinden almay? ba?armalar?d?r. Yahudilerin Mescid-i Aksa’daki varl?klar? tamam?yla kesilmi?tir. ?kinci fesattan maksat da Ben-i ?srail’in, küresel ve sömürü güçlerinin deste?iyle sald?r?p ?slam topraklar?n? i?kâl ederek Beytü’l Mukaddes’i ve Mescid-i Aksa’y? almalar?d?r. [10]

Bu ?ekilde Müslümanlar, Ben-i ?srail’e kar?? ikinci zaferi beklemelidirler; öyle ki Mescid-i Aksa’y? onlar?n ellerinden almal? ve ?slam topraklar?na onlar?n nüfuz etmelerini tümüyle kesmelidirler. Bu, bütün dünya Müslümanlar?n?n bekledikleri ?eydir ve Müslümanlara olan ilahi yard?m ve fetih vadesidir.

Elbette bu konuda ba?ka tefsirler de vard?r.

 

------------

[1]- ?sra, 1-7.

[2]- ?sra, 4.

[3]- Ra??p ?sfahani, Müfredat-? Elfaz-? Kur’an, s.674, Beyrut, 1412 hk.

[4]- Ra??p ?sfahani, Müfredat-? Elfaz-? Kur’an, s.674, Beyrut, 1412 hk; Ebul Futuh-u Razi, Revzu’l Cinan ve Ruhu’l Cinan fi Tefsiri’l Kur’an, c.2, s.130, 1408 hk.

[5]- Seyyid Muhammed Hüseyin Tabatabai, El-Mizan fi Tefsiri’l Kur’an, c.13, s.44-45, 1417 hk.

[6]- Muhammed b. Cerir Taberi, Camiu’l Beyan fi Tefsiri’l Kur’an, c.15, s.17, 1412 hk.

[7]- Nas?r Mekarim ?irazi, Tefsiri Numune, c.12, s.29, 1374 h?.

[8]- Nas?r Mekarim ?irazi, Tefsiri Numune, c.12, s.29, 1374 h?.

[9]- Seyyid b. Kutb b. ?brahim ?azli, Fi Zilal Kur’an, c.4, s.2214, Beyrut 1412 hk.

[10]- Tefsiri Numune, c.12, s.30.    

Tarih: 24-10-2023

FACEBOOK YORUM
Yorum