Ehl-i Sünnet Uleması ve Hz. Mehdi’nin (a.f) Doğumu
Ehl-i sünnet alimlerinden bir grup, İmam Hasan Askeri’nin (a.s) çocuğunun doğumu, doğum tarihi ve babası hakkında yazmışlardır.
Bismillahirrahmanirrahim
İmam Hasan Askeri’nin (a.s) çocuğunun doğumu, doğum tarihi ve babası hakkında yazan Ehl-i sünnet alimlerinden birkaçını örnek olarak getiriyoruz:
1- Muhammed b. Talha Şafii şöyle yazar: Ebu’l Kasım Muhammed b. el- Hasan 258 yılında Samerra’da doğmuştur. Babasının adı Hasan’dır. Lakaplarından bazıları da Hüccet, Halef-i Salih ve Muntazar’dır.
Daha sonra da “Hz. Mehdi (a.f)” hakkında birkaç hadis naklederek şöyle diyor: Bu hadislerin mısdakı İmam Hasan Askeri’nin oğludur ki şu anda gaiptir ve sonradan zuhur edecektir. [1]
2- Muhammed b. Yusuf, İmam Hasan Askeri’nin (a.s) vefatını zikrettikten sonra şöyle yazıyor: “Muhammed” adlı oğlu dışında çocuğu yoktu ve "o beklenilen imamdır" denilmektedir. [2]
3- İbn-i Sebbağ-ı Maliki şöyle yazar: "Kitabın 12. bölümü, Ebi’l Muhammed Hasan'ın çocuğu “Ebi’l Kasım, Muhammed, Hüccet, Halef-i Salih” hakkındadır. Ve bu Şiilerin 12. imamıdır.
Daha sonra da onun biyografisini yazmış ve “Hz. Mehdi (a.f)” ile ilgili birtakım rivayetleri nakletmiştir. [3]
4- Yusuf b. Kızoğlu, İmam Hasan Askeri’nin (a.s) şerh-i halini beyan ettikten sonra şöyle yazar: Oğlunun adı “Muhammed” ve künyesi ise, Ebu Abdullah ve Ebu-l Kasım’dır. Hüccet, Sahibu’z-Zaman, Kaim ve Muntazar da odur. İmamet onunla bitmiştir.
Daha sonra da “Hz. Mehdi (a.f)” ile ilgili birtakım rivayetleri nakleder. [4]
5- Şeblenci "Nuru’l Ebsar" adlı kitabında şöyle yazar: “Muhammed”, Hasan Askeri’nin oğludur. Annesi “Nercis” ya “Saykal” veya “Susen” adında bir cariyedir. Künyesi Ebu’l Kasım’dır. İmamiye mezhebi onu “Hüccet”, “Halef-i Salih”, “Kâim”, “Muntazar” ve “Sahibu’z-Zaman” adlarıyla tanır. [5]
6- İbn-i Hacer de "Es Sevaiku’l Muhrika" adlı kitabında İmam Hasan Askeri’nin (a.s) ahvalini beyan ettikten sonra şöyle yazar: "Muhammed" ve "Hüccet" olarak adlandırılan "Ebu’l Kasım" adlı oğlundan başka çocuğu yoktu. O çocuk, babası vefat ederken beş yaşında idi. [6]
7- Muhammed Emin Bağdadi "Sebaiku’z-Zeheb" adlı kitabında şöyle der: "Mehdi" olarak adlandırılan Muhammed, babası vefat ederken beş yaşında idi. [7]
8- İbn-i Hallekan, "Vefeyatu’l A’yan" adlı kitabında şöyle yazar: Ebu’l Kasım Muhammed b. el-Hasan Askeri, İmamiye’nin 12. imamıdır. Şiiler onun “Muntazar, Kâim ve Mehdi” olduğuna inanırlar. [8]
9- Emir Hand "Ravzatu’s-Sefa" adlı kitabında şöyle der: Muhammed, Hasan’ın oğludur. Künyesi Ebu’l Kasım’dır. İmamiye, onu “Hüccet, Kâim ve Mehdi” kabul eder. [9]
10- Şa’rani "El-Yevakitu ve’l Cevahir" adlı kitabında şöyle yazar: Mehdi, İmam Hasan Askeri’nin oğludur. 255 hk. yılında Şaban ayının 15. gecesinde dünyaya gelmiştir. Hz. İsa ile birlikte kıyam edinceye kadar sağ ve canlı kalacaktır. 958 hk. yılında olduğumuza göre, şu anda "703" yaşındadır. [10]
11- Şa’rani, İbn-i Arabi’nin "Futuhati Mekkiye" adlı kitabının 366. babından naklen şöyle der: Yeryüzü zulümle dolunca Mehdi kıyam edecek ve yeryüzünü adaletle dolduracaktır. Mehdi, Hz. Resulullah’ın evlatlarından ve Hz. Fâtıma’nın soyundandır. Ceddi Hz. Hüseyin’dir. Babası Hasan Askeri b. İmam Ali Naki b. Muhammed Taki b. Ali Rıza b. Musa Kazım b. Cafer-i Sadık b. Muhammed Bakır b. Zeynü’l Abidin b. Hüseyin b. Ali b. Ebi Talib’dir. [11]
12- Hace Parsa "Faslu’l Hitab" adlı kitabında şöyle der: Hasan Askeri’nin oğlu “Muhammed” 255 hk. yılında Şaban ayının 15. gecesinde dünyaya geldi. Annesinin adı Nercis’tir. 5 yaşında iken babası vefat etmiştir. O zamandan şimdiye kadar gaiptir. Şiilerin Muntazar (beklenilen) imamı da odur. Varlığı, güvenilir ehli ve ashabı arasında ispat edilmiştir. Allah, ömrünü Hızır ve İlyas gibi uzatmaktadır. [12]
13- Ebu’l Felahi Hanbeli "Şezeratu’z-Zeheb" adlı kitabında ve Zehebi de "El-İber fi Haberi men Ğaber" adlı kitabında şöyle yazar: “Muhammed”, Hasan Askeri b. Ali Hadi b. Cevad b. Ali Rıza b. Musa Kazım b. Cafer-i Sadık’ın oğludur. Hüseyin’in ve Ali’nin soyundandır. Künyesi Ebu-l Kasım’dır. Şiiler onu “Halef, Hüccet, Mehdi, Muntazar ve Sahibu’z-Zaman” adlarıyla anarlar. [13]
14- Muhammed b. Ali Hamevi şöyle yazar: Ebu’l Kasım Muhammed Muntazar, 259 hk. yılında Samerra şehrinde dünyaya geldi. [14]
Velhasıl adı zikredilenler ve Ehl-i Sünnet alimlerinden diğer bir grup, İmam Hasan Askeri’nin (a.s) çocuğunun doğum tarihini kitaplarında yazmışlardır. [15]
--------------
[1]- Metalibu’s-Su'l, s.89.
[2]- Kifayetu’l Metalib, s.312.
[3]- Fusulu’l Muhimme, s.283-286.
[4]- Tezkiretu Havassi’l Umme, s.204.
[5]- Nuru’l Ebsar, s.204.
[6]- Es-Sevaiku’l Muhrika, s.206.
[7]- Sebaiku’z-Zeheb, s.78.
[8]- Vefeyatu’l A'yan, c.2, s.24.
[9]- Ravzetu’s-Sefa, c.3.
[10]- El-Yevakitu ve'l Cevahir, c.2, s.143.
[11]- El-Yevakitu ve'l Cevahir, s.143.
[12]- “Yenabiu’l Mevedde” kitabından naklen, c.2, s.126.
[13]- Şezeratu’z-Zeheb, s.141; El-İber fi Haberi men Ğaber, c.2, s.31.
[14]- Tarihi Mensuri, s.114.
[15]- Daha fazla bilgi için Hüseyin b. Muhammed Taki Nuri'nin "Keşfu’l Estar" kitabı ile Tabersi'nin "Kifayetu’l Muvahhidin" c.2 kitaplarına başvurunuz.
Tarih: 01-03-2024