Hz. Zehra’nın (s.a) Şehadet Günü Hakkında
Soru: Hz. Zehra’nın (s.a) şehadet günü hakkında Hz. Peygamber’in (s.a.a) vefatından 75 gün veya 95 gün sonra diye belirtilen tarihlerden hangisi daha güçlü görüştür?
Cevap: Hz Zehra’nın (s.a) şehadet günü hakkında tarih kitaplarında birkaç görüş vardır. Bazı tarihçiler bunun Hz. Peygamber’in (s.a.a) vefatından 40 gün sonra, bazıları 6 ay sonra ve bir grup da 8 ay sonra gerçekleştiğini belirtmiştir. Aynı şekilde imamlarımızdan (a.s) nakledilen rivayetlerde iki tarih belirtilmiştir ve birçok Şia âlimi Hz. Peygamber’in (s.a.a) vefatından 95 gün sonra bunun gerçekleştiğine inanmakta ve bu tarihi muteber bilmektedir.
Ayrıntılı Cevap:
Hz. Sıddıka-i Tahire’nin (s.a) yüce babasının vefatından sonra kaç gün hayatta kaldığı hususunda hadis ve tarih kitaplarında birkaç görüş vardır. Bazıları bunun 40 gün, bazıları 6 ay ve bazıları da 8 ay olduğunu belirtimiştir.[1]
Merhum Ebu’l Ferec-i İsfahani “Mekalitu’t-Talibin” kitabında şöyle demektedir: Hz. Fatıma Zehra’nın (s.a) Hz. Peygamber’in (s.a.a) vefatından sonra ne kadar hayatta kaldığı hususunda görüş ayrılığı vardır. Öyle ki bu hususta zikredilmiş en az süre 40 gün ve en fazla zikredilen zaman ise, 8 aydır.
Ama bizim yanımızda kesin ve makbul olan şey, imamlardan (a.s) nakledilen rivayetlerdir: İmam Bakır (a.s) şöyle buyurmuştur: “Sıddıka-i Kübra’nın (a.s) vefatı, Hz. Peygamber’in (s.a.a) vefat etmesinden 3 ay sonra gerçekleşmiştir.”[2]
Aynı şekilde Merhum Şii Taberi, “Delailu’l İmame” kitabında kendi senet zinciriyle İmam Sadık’tan (a.s) bir takım rivayetler nakletmiş ve İmam (a.s) şöyle buyurmuştur: “Hz. Sıddıka-i Tahire (s.a) Cemadiu’l Ahir ayında Salı günü ayın üçünde ve Hicri 11. yılda dünyadan göçmüştür.[3]
Bu iki rivayet Şii âlimlerinin ekseriyetinin görüşüne temel teşkil etmektedir. Ama bir grup sahih rivayetler esasınca da bu müddet 75 gündür. Bu rivayetlerin birisi Merhum Kuleyni’nin İmam Sadık’tan (a.s) naklettiği şu rivayettir: “Hz. Fatıma’nın (s.a) bu dünyadan göçmesi yüce babasının vefatından 75 gün sonra idi.”[4]
Bu rivayetler de Merhum Kuleyni gibi bazı Şii âlimlerinin görüşüne temel teşkil etmektedir. Elbette bu iki grup sahih rivayet arasındaki ihtilaf sebebinin rivayetlerin söylendiği dönemde harflerin üzerinde noktaların olmamasından kaynaklanması muhtemeldir.
خمسه و سبعون ile خمسه تسعون kelimelerinin birbirine benzerliği bunu teyit etmektedir. Büyük şahsiyetlerin çoğu Cemadiu’s-Sani’nin üçüncü gününü (Hz. Peygamber’in (s.a.a) vefatından 95 gün sonrasını) en muteber görüş bilmektedir.
---------------
[1] Meclisi, Muhammed Bakır, Biharu’l Envar, c: 43, s: 189, hadis 19.
كشف الغمة وَ نَقَلْتُ مِنْ كِتَابِ الذُّرِّيَّةِ الطَّاهِرَةِ لِلدُّولَابِيِّ فِي وَفَاتِهَا ع مَا نَقَلَهُ مِنْ رِجَالِهِ قَالَ لَبِثَتْ فَاطِمَةُ بَعْدَ النَّبِيِّ ص ثَلَاثَةَ أَشْهُرٍ وَ قَالَ ابْنُ شِهَابٍ سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ قَالَ الزُّهْرِيُّ سِتَّةَ أَشْهُرٍ وَ مِثْلُهُ عَنْ عَائِشَةَ وَ مِثْلُهُ عَنْ عُرْوَةَ بْنِ الزُّبَيْرِ وَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ ع خَمْساً وَ تِسْعِينَ لَيْلَةً فِي سَنَةِ إِحْدَى عَشْرَةَ وَ قَالَ ابْنُ قُتَيْبَةَ فِي مَعَارِفِهِ مِائَةَ يَوْمٍ وَ قِيلَ مَاتَتْ فِي سَنَةِ إِحْدَى عَشْرَةَ لَيْلَةَ الثَّلَاثَاءِ لِثَلَاثِ لَيَالٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ وَ هِيَ بِنْتُ تِسْعٍ وَ عِشْرِينَ سَنَةً أَوْ نَحْوِهَا
[2] Ebu’l Ferec, Ali ibni’l Hüseyin İsfahani, (ö. 356 h.k.) Mekatilu’t-Talibin, s: 59 - 60, Tahkik Seyyid Ahmet Sıgar, Beyrut, Daru’l Marife, bita.
[3] Tebersi, Fazl b. Hasan, Eminu’l İslam, İ’lamu’l Vera, s: 152, El-Faslu’l Salis fi zikri vakti ve feinneha ve movzii gabriha (s.a), İntişarat-ı Daru’l Kitabi’l İslamiye, Tahran; Hezzaz-ı Kummi, Ali b. Muhammed, Kifayetu’l Eser, s: 63, İntişarat-ı Bidar, Kum, 1401 h.k.
[4] El- Kafi, c: 1, s: 458, Babı Movlid-i Ez-Zehra Fatıma (s.a), hadis 1,
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي عُبَيْدَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللهِ ع قَالَ إِنَّ فَاطِمَةَ ع مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ ص خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً
Tarih: 07-01-2021