Muharrem Ayı Matem Hükümleri - 2
Bismillahirrahmanirrahim
Soru 10: Kadının, namahrem erkeklerin sesini duyacaklarını bilmesine rağmen yas-matem merasimlerinde okuması caiz midir?
Cevap: Eğer fesada yol açma korkusu taşıyorsa, bundan kaçınılmalıdır.
Soru 11: Ehl-i Beyt’in (a.s) matem merasimlerinde namahremin ağlama ve sızlanma seslerini duymanın (heyette kadın ve erkeklerin bölümlerinin bitişik olduğu göz önünde bulundurularak) erkekler için nasıl bir hükmü vardır?
Cevap: Herhangi bir mefsedesi yoksa haddi zatında / özü itibarıyla bir sakıncası yoktur.
Soru 12: Matem merasiminde namahremin olmaması şartıyla, soyunmanın (üst elbiselerin çıkarılmasının) sakıncası var mıdır?
Cevap: Matem merasimleri geleneksel ve öncekilerin sünnetinde (kıyafetli ve üstü giyinik olarak) olduğu gibi düzenlenmelidir.
Soru 13: Matemlerde bedene zarar vermek caiz midir?
Cevap: Matemlerde bedene zarar vermek, eğer zarar dikkate değer ölçüde olursa ya da mezhebin veya müminlerin veyahut Masumların (a.s) matem merasimlerinin değersizleştirilmesine ve zayıflamasına neden olursa, caiz değildir. Her halükârda müminlerin özellikle şehitler efendisi ve serveri İmam Hüseyin (a.s) olmak üzere Masumların (a.s) matem merasimlerinin şanına uygun davranmaları daha iyidir.
Soru 14: Hervele [1] etmek ve imamların isimlerini hızlı ve ardı sıra (heyecanla) söylemek caiz midir?
Cevap: Eğer mezhebin ve Masumların (a.s) matem merasimlerinin değersizleştirilmesine ve zayıflamasına neden olmazsa, haddi zatınca / özü itibarıyla sakıncası yoktur.
Soru 15: Matem merasimlerinde “Ben Hüseyin’in köpeğiyim” gibi tabirlerin kullanılmasının sakıncası var mıdır?
Cevap: Bu tabirlerin kullanılması uygun değildir ve her halükârda müminlerin özellikle şehitler efendisi ve serveri İmam Hüseyin (a.s) olmak üzere Masumların (a.s) matem merasimlerinin şanına uygun davranmaları daha iyidir.
Soru 16: Matem merasiminde org (müzik aletlerinden olan ve piyanoya benzer bir alet) ve halile gibi müzik aletlerinin kullanılmasının hükmü nedir?
Cevap: Müzik aletlerinin kullanılması şehitler efendisinin matem merasimine uygun değildir. Matem merasimlerinin eskiden beri yaygın olan şekliyle düzenlenmesi daha uygundur.
Soru 17: Matem merasimlerine katılma sebebiyle, sabah namazının kazaya kalması gibi bazı farzları yerine getiremeyen mükellefin; bu merasimlere katılmaması daha mı iyidir, yoksa bu merasimlere katılmaması onun Ehlibeyt'ten (a.s) uzaklaşmasına mı neden olur?
Cevap: Farz namazın, Ehlibeyt'in (a.s) matem merasimlerine katılmanın faziletinden öncelikli olduğu aşikârdır. Ehlibeyt'in (a.s) matem merasimlerine katılma bahanesiyle namazın terk edilmesi ve kazaya bırakılması caiz değildir. Ancak namaza engel olmayacak şekilde olursa matem merasimlerine katılmak mümkün ve müekket (tekit edilen) müstehaplardandır.
Soru 18: Zat-i alinizin, muharrem ayında matem – azadari destelerinin gece yarılarına kadar davul ve ney eşliğinde hareketlerini sürdürmeleri hakkında görüşünüz nedir?
Cevap: Şehitler efendisi İmam Hüseyin (a.s) ve onun ashabı için matem desteleri [2] oluşturmak ve bu gibi merasimlere katılmak çokça beğenilen matlup bir iş olmasının yanı sıra insanı Allah’a yakınlaştıran en büyük amellerdendir. Ancak başkalarının eziyet ve rahatsız olmasına neden olan ve haddi zatında / özü itibarıyla şer’i olarak haram olan her türlü amelden kaçınılmalıdır.
------------
[1]-Matem merasimi esnasında yürüme ve koşma arasında bir tonda hareket etmek.
[2]- Özellikle şehitler serdarı İmam Hüseyin'in (a.s) matem merasimi olmak üzere matem merasimlerinde sine ve zincir vurmak için oluşturulan gruplar.
Tarih: 05-08-2023