içerik yükleniyor...Yüklenme süresi bağlantı hızınıza bağlıdır!

Ramazan Ayında Masumların (a.s) Sireti -1

Mübarek Ramazan ayı, Allah-u Teâlâ’nın kullarına olan ziyafet ayıdır.

Ramazan Ayında Masumların (a.s) Sireti -1

Bismillahirrahmanirrahim

 

Mübarek Ramazan ayında Masumların (a.s) siret ve yaşantısına kısa bir şekilde bakarak, onların ferdi ve toplumsal yaşantılarını kendi yaşantımıza örnek olarak almamız yerindedir.

 

O büyüklerin yaşantılarını genel olarak iki bölümde inceleyebiliriz:

 

A) Allah ile olan irtibatları (Ferdi boyut)

1-Hal ve Durumun Değişmesi

Seyyid b. Tavus şöyle naklediyor: Mübarek Ramazan ayı geldiğinde Allah Resulü’nün (s.a.a) çehresi değişir ve fazlaca namaz ve dua ile meşgul olurdu. [1] O hazretin halinin değişmesi mübarek Ramazan ayının son on gününde daha da fazlalaşırdı. Öyle ki bütün geceleri ihya etmek ve ibadetle geçirirdi. [2]

 

İmam Zeynelabidin (a.s) hakkında şöyle nakledilmiştir: O, bu ayı tam olarak dua, tesbih, istiğfar ve tekbir zikrine gark olmuş bir halde geçirirdi. [3]

 

2-Müstahap (Nafile) Namazlar     

Nafile ve müstahap namazları kılmaları o büyüklerin addi ve günlük olan yaşantıları idi ama Ramazan ayında bu durum oldukça fazlalaşır ve mübarek Ramazan ayında Kadir gecelerinde özel namazlar eda ederlerdi.

 

3-Kur’an Tilaveti

Mübarek Ramazan ayı, Kur’an’ın baharıdır ve Hz. Peygamber (s.a.a) ve onun pak itreti, natık olan Kur’an’dır. Hiçbir vakit onlar Kur’an’dan ve Kur’an da onlardan ayrı değildir. Kur’an’ın kalplere huzur veren ayetlerinin tilavet edilmesi, onların günlük programlarıydı. Mübarek Ramazan ayında Kur’an’ın tilavet edilmesine özel bir lütufları vardı. Ashap ve yaranlarının dikkatini onun için celp ediyorlardı ve İmam Zeynelabidin (a.s) hakkında nakledilmiştir ki mübarek Ramazan ayında Kur’an’ı kırk defa hatmediyordu. [4]

 

4-Yakarış

“Nasıl istemek”, “kimden istemek” ve “hangi sebeple rica etmek” her istekte saklı olan önemli konulardır. Burada “güç ve kudret sahibi olan tek mabuttan istemek” sözü, masumların (a.s) insanlığa lütfederek, isteme şeklini “dua” kalıbında mümkün olabilecek en yüce şekilde göstermişlerdir. Allah-u Teâlâ ile konuşmanın lezzetine ilave olarak, sözlerinde ilahi nurlu maarif mazmunlarına yer vermiş ve kendilerinden değerli yadigârlar bırakmışlardır.

 

O büyüklerden sadece isimlerini zikretmekle yetineceğimiz mübarek Ramazan ayında özel dualar bizlere ulaşmıştır:

a) Mübarek Ramazan ayı hilali görülme vakti duası,

b) Mübarek Ramazan ayına girerken Hz. Peygamber’in (s.a.a) duası,

c) Hz. Peygamber’in (s.a.a) birinci gece duası,

d) Her gece Ebu Hamza Sumali duası,

e) Seher duası,

f) Sahife-i Seccadiye’nin ilk duası,

g) İftar vakti duası,

h) İmam Zeynelabidin’in (a.s) 19 ve 21. gecelerinin duası,

ı) Mübarek Ramazan ayında Hz. Peygamber (s.a.a), İmam Bakır (a.s), İmam Sadık (a.s) ve İmam Kazım’ın (a.s) duaları,

i) Hz. Peygamber (s.a.a) ve İmam Zeynelabidin’in (a.s) 27. gecesinin duası,

j) Hz. Peygamber’in (s.a.a) her ayın son gecesinin duası,

k) Ramazan ayıyla vedalaşma anındaki dua.

 

5-Kadir Gecesinin İhya Edilmesi

Masumlar (a.s) Kadir gecelerini uyumayıp ihya ederlerdi ve sadece kendileri ihya etmekle kalmayıp, aileleri, çocukları ve evlatlarını da ihya etmeğe yönlendiriyorlardı. Rivayet edilmiştir ki Hz. Peygamber (s.a.a) ailesinden yatmış olanları uykudan uyandırır ve onların yüzüne su serperdi. [5]

 

Hz. Fatımatü’z-Zehra (s.a) da o gece çocuklarından kimsenin uyumasına izin vermiyordu. Çocuklara az yemek vererek ve gündüz dinlenmelerini sağlayarak geceyi ihya etmeleri için hazırlıyordu. Şöyle buyuruyordu: “Bu gecenin hayrından mahrum olan kimse, mahrumdur”. [6]

 

İmam Sadık (a.s) bir yıl zor bir hastalığa yakalanmıştı. O hazret, 23. gece kendisini Hz. Peygamber’in (s.a.a) mescidine götürmelerini buyurdu ve o geceyi o kutlu mekânda ihya etmekle geçirdi. [7]

 

-----------

[1]- Seyyid b. Tavus, İkbalu’l Amal, s.70.

[2]- Şeyh Saduk, Men La Yehzuruhu’l Fakih, c.2, s.156, h.2018.

[3]- Şeyh Kuleyni, Furuu Kâfi, c.8, s.4, h.88; Şeyh Hürr Amuli, Vesailü’ş-Şia, c.10, s.309.

[4]- Allame Meclisi, Biharu’l Envar, c.98, s.5.

[5]- Allame Meclisi, Biharu’l Envar, c.98, s.160; Deaimu’l İslam, c.1, s.282.

[6]- Deaimu’l İslam, c.1, s.282.

[7]- Biharu’l Envar, c.98, s.169.

Tarih: 19-03-2024

FACEBOOK YORUM
Yorum