Zekât Hakkında
Soru: Zekât Şia fıkhına göre sadece dört şeyde farzdır, oysa humus bütün gelirlere taalluk eder. Buna göre humus zekâttan daha önemli olmalıdır. Oysa humus hakkında Kur'an'da sadece bir ayet, zekât hakkında ise onlarca ayet vardır. Hâlbuki bu anlayışa göre tam tersi olması gerekmez miydi?
Cevap: Muhterem kardeşim, Kur'an-ı Kerimde kullanılan zekâttan maksat bugün ıstılah olarak fıkıhta kullanılan zekâttan farklıdır. Yani Kur'an'da zekât denilince fıkıhta ıstılah haline gelen zekâtın yanı sıra humus da dâhil bütün mali haklar kastedilmektedir. Dolayısıyla zekâtın önemini vurgulayan onlarca ayet aslında humusun da önemini vurgulamaktadır. Nitekim Kur'an-ı Kerim, fıkıh ıstılahında kastedilen zekâttan bahsederken zekât kelimesi yerine sadaka kelimesini kullanmıştır. (Tövbe, 60)
Dolayısıyla hem fıkıh ıstılahında kastedilen zekâttan sadece bir ayette bahsedilmiştir; (Tövbe, 60) hem de humustan (Enfal, 41) Zekât kelimesi geçen diğer ayetlerde ise her ikisini de içine alan genel anlamda bütün mali haklar dikkate alınmıştır.
Tarih: 28-10-2020